Czcionka

Kontrast

Tłumacz języka migowego
Rower

,,Budowa infrastruktury rowerowej jako alternatywny sposób komunikacji na obszarze powiatu rawickiego – ETAP III”

Opublikowano 31 października 2024, 12:18

Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Priorytet 3 Fundusze europejskie dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Wielkopolsce

Działanie 3.1 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej

Projekt nr FEWP.03.01-IZ.00-0006/23

Umowa o dofinansowanie Nr FEWP.03.01-IŻ.00-006/23-00 z dnia 31.10.2024 r.

Data rozpoczęcia projektu     2023-12-22

Data zakończenia projektu     2025-12-31

Całkowita wartość projektu               7.942.490,00 PLN

Kwota kosztów kwalifikowalnych    7.833.861,79 PLN

Kwota dofinansowania                      5.483.703,25 PLN

Kwota kosztów niekwalifikowalnych           108.628,21 PLN

Projekt realizowany jest w Partnerstwie między Powiatem Rawickim i Gminą Jutrosin.

Wkład własny:            2.458.786,75 PLN

z tego:

Powiat Rawicki:         1.609.470,88 PLN

Gmina Jutrosin:             849.315,87 PLN

Gmina Pakosław planuje udzielić pomocy finansowej w wysokości 200.000,00 zł.

Zaplanowane działania w projekcie, to:

  1. Przygotowanie projektu – opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności.
  2. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przy drodze powiatowej nr 5484P Rawicz wraz z budową miejsc obsługi ruchu rowerów oraz montażem systemu oświetlenia.
  3. Rozbudowa systemu Rawickiego Powiatowego Roweru.
  4. Nadzór inwestorski.
  5. Działania informacyjno-promocyjne.

Grupą docelową realizowanego projektu są mieszkańcy Gminy Pakosław, Gminy Jutrosin oraz mieszkańcy całego powiatu rawickiego.

W ramach zadania wykonana zostanie przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej nr 5484P Rawicz – Dubin w ramach której wybudowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy przy drodze powiatowej nr 5484P Rawicz – Dubin, na odcinku Osiek – Dubin, na długości ok. 3,5 km.

Rozbudowa drogi polegać będzie na wykonaniu wzdłuż drogi od miejscowości Osiek w kierunku miejscowości Dubin drogi pieszo-rowerowej (nawierzchnia  z betonu asfaltowego) wraz z wykonaniem przepustu przez ciek Dopływ spod Domaradzic oraz kładki nad ciekiem Orla zlokalizowanych na trasie ciągu pieszo-rowerowego.

Projektowany obiekt mostowy (kładka) zlokalizowany będzie na cieku rzeka Orla na trasie ciągu pieszo-rowerowego biegnącego wzdłuż drogi powiatowej nr 5484P. Kładka zlokalizowana będzie poza terenem zabudowanym. Na obiektach projektowany jest ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,00 m. Nawierzchnia na obiekcie zostanie wykonana z żywic epoksydowo-poliuretanowych natomiast nawierzchnia w obrębie skrzydeł z prefabrykowanej kostki betonowej.

Zadanie obejmuje także budowę miejsca obsługi rowerów – Borek – koło cmentarza (stojak na 5 rowerów, infokiosk, ławka, kosz, wiata na rowery i infokiosk).

W ramach zadania wykonane zostanie także oznakowanie pionowe i poziome wraz z aktywnym oznakowaniem (doświetlacze przejść dla pieszych zasilane energią słoneczną i wiatrową), w miejscach w których planowana droga pieszo-rowerowa zmienia przebieg (przechodzi przez jezdnię). Zaplanowano wybudowanie systemu oświetlenia energooszczędnego LED (montaż 15 lamp zasilanych energią słoneczną), które sfinansuje Gmina Jutrosin.

Rozbudowa systemu rowerów publicznych RPR – Rawicki Powiatowy Rower obejmie zakup 20 rowerów i cztery stacje rowerowe (Borek – parking przy cmentarzu, Dubin – koło istniejącego przystanku autobusowego, Jutrosin – koło Domu Kultury, Jutrosin – Rynek). Na każdej stacji zostanie zlokalizowany stojak na 5 rowerów i totem informacyjny. Strefa funkcjonowania rowerów zostanie poszerzona z obszaru Gmin Rawicz i Pakosław na obszar Gminy Jutrosin.

W ramach zadania zakłada się realizację działań informacyjno-promocyjnych składających się z następujących elementów:

  • zakup tablic informacyjno-pamiątkowych (2 szt.).;
  • publikacja informacji na temat projektu i źródeł finansowania na stronie internetowej Wnioskodawcy (działanie bezkosztowe);
  • organizacja pogadanki dla dzieci i młodzieży szkolnej na zakończenie realizacji projektu (tematyka: zalety korzystania z transportu zbiorowego i komunikacji rowerowej) (działanie bezkosztowe),
  • wykonanie i dystrybucja wśród mieszkańców materiałów zwiększających świadomość mieszkańców dotyczącą mobilności miejskiej (materiały odblaskowe – opaski, kamizelki itp.).

Głównym celem projektu jest stworzenie zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu w komunikacji na terenie powiatu rawickiego poprzez realizację inwestycji obejmującej budowę drogi dla rowerów z wiatą dla rowerów oraz infokioskiem, rozbudowę systemu Rawickiego Powiatowego Roweru (system roweru publicznego), a także realizację działań informacyjno-promocyjnych.

Szczegółowym celem niniejszego projektu jest wykorzystanie szans, które daje ruch rowerowy, jako tradycyjny, bezpieczny i tani sposób przemieszczania się lokalnej społeczności. Projekt bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej powiatu rawickiego.  Budowa drogi dla rowerów ma przede wszystkim wypłynąć na ograniczenie uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych. Budowa wygodnej i bezpiecznej drogi dla rowerów oraz rozwój systemu roweru publicznego wpłynie między innymi na zwiększenie znaczenia komunikacji rowerowej w codziennym życiu mieszkańców powiatu rawickiego, co przełoży się w wydatny sposób na zmniejszenie emisji CO2.

Projekt pobudzi mieszkańców do wspólnego i aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, co będzie miało istotne znaczenie w kształtowaniu proekologicznych postaw i nawyków mieszkańców powiatu. Budowa drogi dla rowerów oraz wpływ na zwiększenie znaczenia komunikacji rowerowej poprawią walory turystyczne i krajobrazowe regionu.

Projekt wpłynie pozytywnie na stan środowiska poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery przez pojazdy silnikowe. Inwestycja przyczyni się także do zmniejszenia wykorzystania samochodów na korzyść rowerów.

Podsumowując, do celów realizacji przedmiotowego projektu zaliczyć należy:

  • poprawa stanu zdrowia mieszkańców powiatu rawickiego.
  • zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń wynikających z procesów transportowych;
  • zmniejszenie poziomu emisji hałasu powstającego w procesach transportowych;
  • poprawa jakości środowiska wynikająca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska (lepszy stan powietrza, mniejsze zakwaszenie gleb), a także w wyniku możliwości wygospodarowania z oszczędności środków finansowych, które przeznaczone będą na kolejne inwestycje o charakterze prośrodowiskowym;
  • zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury transportowej, w szczególności do infrastruktury komunikacji rowerowej;
  • zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury komunikacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami;
  • zapobieganie wykluczeniu z korzystania z systemów transportu przez osoby ubogie;
  • zmniejszenie kosztów transportu;
  • zwiększenie poziomu atrakcyjności społeczno-gospodarczej powiatu rawickiego;
  • zwiększenie integracji różnych środków transportu;
  • zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu;
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróży (w tym zmniejszenie liczby wypadków z udziałem rowerzystów);
  • zwiększenie komfortu podróży;
  • zmniejszenie całościowego oddziaływania systemu transportowego na degradację środowiska/klimat;
  • poprawa stanu zdrowia mieszkańców powiatu rawickiego.